Mobilității urbane și transportului sustenabil, analizat la Forum Economic al municipiului Chișinău. Ceban, despre planurile propuse spre realizare

ion_ceban_transport

La primul Forum Economic al municipiului Chișinău, ediția 2022 „Invest in Chișinău”, în cadrul panelului dedicat mobilității urbane și transportului sustenabil integrat au fost prezentate acțiunile municipalității privind îmbunătățirea și creșterea eficienței transportului public, dezvoltarea infrastructurii de drumuri și a sistemului de parcări.

Potrivit primarului general Ion Ceban, o atenție sporită a fost acordată obiectivului de dezvoltare a infrastructurii pentru transportul public.

„Municipiul Chișinău dispune de o rețea de 900 de drumuri de importanță locală și națională sau peste 980 km de infrastructură, care este în reparație și întreținere permanentă. În ultimii 3 ani pentru aceste lucrări au fost alocate peste 1,3 miliarde lei (65 mil. euro).

Doar în anul curent se desfășoară lucrări de reparație a 6 drumuri magistrale și a altor 9 drumuri secundare din oraș.
Totodată, lucrăm la reabilitarea a drumurilor de acces.
În reabilitare este și infrastructura pietonală, în ultimii 3 ani fiind reparați 220 km de trotuare pe străzile principale și secundare.

Pentru prima dată în ultimii 30 de ani municipalitatea a demarat reparația capitală a Podului Mihai Viteazul, unul din cele mai solicitate obiective de infrastructură, care asigură conectarea transportului de pasageri intersectorială a orașului, inclusiv conexiunea transportului de tranzit cu trasee naționale și internaționale.
Pentru acest obiectiv au fost alocate 108 mil. lei (5,5 mil. Euro).

Alte obiective de dezvoltare strategică sunt în lucru sau sunt proiectate:

Extinderea Bulevardului Mircea cel Bătrîn
Reconstrucția străzii Industrială
Reconstrucția și construcția străzii Mesager”, scrie edilul.

Primarul afirmă că tot în Chișinău avem cea mai mare rețea electrificată de transport public din Europa, raportată la suprafața orașului – 285 km.

Întreprinderile municipale de transport public dispun de o flotă totală de 601 unități: 402 troleibuze și 199 autobuze. Doar în ultimii 2 ani au fost achiziționate 266 de unități în valoare de 570 mil. lei (28,5 mil. euro). La momentul actual rețeaua de transport public dispune de 700 de stații de așteptare pe teritoriul orașului, iar mai mult de jumătate dintre acestea au fost reabilitate în ultimii ani de municipalitate, cu suportul partenerilor publici și privați.

„Planuri de dezvoltare a sistemului de parcări: Amenajare a 6322 de locuri de parcare doar în zona istorică a orașului, valoarea investiței fiind de 135 mil. lei. În prezent se evaluează ofertele licitației.
În proces de dezvoltare la moment sunt 4 parcări de captură Park&Ride la intrările prin sectorul Ciocana, Buiucani și Rîșcani. Acest obiectiv urmează a fi valorificat economic de către municipalitate și nu în ultimul rând de mediul de afaceri, care poate participa atât la construcția acestor obiective cât și la administrarea sistemului de parcări. Licitațiile fiind făcute public”, scrie Ceban.

Obiective majore enunțate în cadrul Forumului:

-Către anul 2025 – întreținerea și reparația a peste 30 de % din infrastructura rutieră din municipiu;
-Către anul 2030 – suplinirea flotei de transport public cu alte 300 unități de transport noi;
-Reparația tuturor stațiiilor de așteptare existente și amenajarea altor 300 stații noi;
-Construcția a 6 parcări de captură Park&Ride cu stații intermodale de transport public.

Logo_MAN_CEBAN