În cadrul Forumului Municipal Educațional „Chișinău – oraș care învață”, Primarul General al Chișinăului, Ion Ceban, a luat cuvântul pentru a sublinia principalele realizări și provocări cu care se confruntă sistemul educațional din capitală. Începând cu un recunoștință sinceră, Ceban a afirmat:
„În primul rând vreau să vă mulțumesc tuturor. Vă mulțumesc pentru dedicație, abnegație, implicare, răbdare și perseverență. În aceste timpuri complicate, ați reușit să fiți eroii de astăzi”.
Primarul a punctat câteva dintre realizările importante înregistrate în municipiul Chișinău.
„Mă uitam la statistice și mă gândesc și în această perioadă de crize am reușit să facem lucruri frumoase. Doar în ultimul an s-au creat 4 centre de tinere, 10 centre pentru copii, centru de învățare a adulților, 21 de instituții modernizat extinse sau create de la zero, creăm grădinițe de la zero, școli de la zero, aici mă refer la Școla ProSucces, care a fost făcută din temelie. Zeci de grupe în grădinițe, grădinițe noi. Și asta tot este grație implicării nemijlocit implicării dvs. Avem obiective mari și știm cu exactitate, având experiența celor avute și trecute, nu știu dacă ceva ne poate opri din acest spectru de dezvoltare”.
Privind la provocările actuale, Ceban a criticat lipsa de investiții în infrastructură din partea Guvernului pentru Chișinău:
„Mă bucur foarte mult că în ultimii este cineva de la Guvern în această sală. În acest sens aș vrea să transmit câteva teze. Avem o dinamică de creștere de 3000 de copii anul în instituțiile educaționale. Aici mă refer doar la școli, că la grădinițe sunt alte cifre. Și în această situație, avem „ZERO” lei investiții în infrastructură din partea Guvernului pentru Chișinău”.
Primarul a exprimat și preocuparea sa legată de birocratizarea excesivă din sistemul educațional, argumentând că multe din rapoartele solicitate profesorilor ar putea fi eliminate pentru a aloca timpul într-un mod mai productiv. De asemenea, a subliniat necesitatea unor salarii mai mari pentru profesori, comparând salariul unui profesor cu cel al unui ministru:
„Eu am avut un pic de tangența cu sistemul educațional, am fost și co-autor al codului educației, și tare îmi doresc ca într-o formulă sau alta, ca procesele în sistemul educațional să fie debirocratizare. Că atâtea rapoarte cât se fac acum de către profesori, în timpul acesta se poate de făcut ceva mai util. De 3 ani de zile nu există statele tip în sistemul educațional și aceasta este o restanță enormă la acest capitol. Aici este de lucru maxim o lună, nu de 3 ani de zile, pentru că toate lucrurile sunt foarte explicite. Eu nu știu care este nota de plată de alimentație a unui ministru sau a unui prim-ministru, dar eu știu că la sigur nu este 40 de lei, așa cum este a unui copil. Cred că ar fi loc de mai bine în această privință. Eu știu că ați dat dovadă de mare implicare și îmi pare foarte rău că niciun profesor din capitală, din Briceni și nici de la Vulcănești nu are un salariu de 50 de mii de lei ca și un ministru. Hai să nu fie 50 de mii de lei, dar măcar 15 mii de lei, un salariu decent. Nu vrem ca cifra de 100 de mii de oameni care au părăsit Moldova în ultimul timp, să crească. Ieri mă uitam în ochii olimpicilor și vreau să vă spun un mare mulțumesc pentru ceea ce faceți, că acești copii nu cresc fără profesori”.
În încheiere, Ion Ceban a exprimat recunoștință față de cadrele didactice, subliniind rolul lor esențial în formarea generațiilor viitoare.