Situația critică în care se află Î.S. „Calea Ferată din Moldova” necesită acțiuni urgente și concrete pentru a evita colapsul total al întreprinderii, avertizează reprezentanții Blocului Politic „Alternativa”. Potrivit acestora, dispariția acestui sector ar duce la distrugerea economiei naționale, motiv pentru care este esențială implementarea rapidă a unui plan anticriză, care cuprinde următoarele acțiuni:
1.Introducerea unui management profesionist și integru la această întreprindere și la Agenția Proprietății Publice, pentru a stopa furturile de la CFM și a asigura o activitate eficientă a entității;
2.Crearea Fondului Financiar de Stabilitate a Întreprinderilor de Stat, finanțat din profitul/dividendele achitate fondatorului de către toate întreprinderile de stat sau cu capital de stat. Mijloacele acestui Fond pot fi utilizate pentru achitarea salariilor angajaților de la CFM până la resuscitarea întreprinderii prin metodele descrise mai jos. În prezent, în termen de o lună, se poate acumula în aceste scopuri minimum 150 de milioane de lei pentru a acoperi o parte din restanțele la salarii. În același timp, scăderea din Bugetul de Stat a acestor mijloace planificate se poate compensa prin reducerea cheltuielilor pentru Președinție, Parlament, Ministere și Televiziunea PAS „Teleradio-Moldova”;
3.Impunerea de către stat a transportării materialelor de construcție pentru obiectivele de infrastructură cu finanțare publică (în special drumuri) prioritar prin intermediul CFM, inclusiv din considerente de securitate rutieră și protecția infrastructurii rutiere construite pe bani publici enormi;
4.Impunerea de către stat a transportării prin intermediul CFM a mărfurilor de tranzit în cantități mari (cereale, materiale de construcție etc.);
5.Subvenționarea din Bugetul de Stat a transportului feroviar de pasageri pentru rutele matinale și de seară, adaptate regimului de activitate al întreprinderilor și instituțiilor;
6.Inventarierea activelor CFM și evaluarea eficienței utilizării lor de către entități străine (inclusiv Palatul Feroviarilor, numeroase imobile amplasate pe întreg teritoriul țării) în ultimii 20-25 de ani, astfel încât prejudiciul adus întreprinderii să fie reparat la maximum;
7.Conlucrarea cu „Căile Ferate Române” și „Укрзализныця” în vederea includerii CFM în proiecte comune de transport de mărfuri și materiale de construcție pentru restabilirea post-război a Ucrainei.
Implementarea acestor măsuri va asigura nu doar salvarea CFM, ci și revitalizarea sectorului feroviar și sprijinirea economiei naționale pe termen lung.