Autoritățile municipiului Chișinău planifică pentru 2021 cel mai ambițios buget din istoria capitalei, care rupe paradigma de până în prezent a construcției bugetare. Expertul în politici economice al Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, Veaceslav Ioniță, spune că sunt cel puțin patru elemente care deosebesc bugetul pentru 2021 de toate celelalte bugete aprobate și executate până în prezent. Este vorba de cheltuielile planificate, deficitul care va fi înregistrat, împrumuturile pentru dezvoltare și programul investițional.
Economistul afirmă că prima deosebire a bugetului municipiului Chișinău pentru anul 2021 este majorarea cu 1,3 miliarde de lei a cheltuielilor bugetare. Este cea mai mare creștere planificată din istoria capitalei, de 2,4 ori mai mult decât cele mai mari creșteri înregistrate în ultimii doi ani.
A doua diferență, remarcă expertul, este deficitul bugetar. Creșterea cheltuielilor bugetare se planifică a fi acoperită din contul creșterii deficitului bugetar, care în 2021 este estimat la nivelul de 1,3 miliarde de lei sau de 4,5 ori mai mult decât maximumul istoric din 2011, când deficitul bugetar a fost de 285 de milioane de lei. Toate bugetele municipiului Chișinău, aprobate până în prezent, aveau cheltuieli mai mult sau mai puțin comparabile cu veniturile bugetare. În ultimii 10 ani cheltuielile bugetare au fost cu 1,1% mai mari decât veniturile bugetare. Pentru 2021, cheltuielile bugetare se planifică cu aproape 22% mai mari decât veniturile bugetare. Astfel veniturile vor crește până la 4,67 de miliarde de lei sau cu 6,8% mai mult decât în 2020, iar cheltuielile vor ajunge la 5,96 de miliarde de lei, o creștere de cel puțin 27,8% față de 2020.
Experții IDIS Viitorul consideră că pentru dezvoltarea infrastructurii urbane, municipiul Chișinău, dar și restul localităților din țară, au nevoie de o taxă nouă: taxa pentru dezvoltare. Este o taxă care trebui să fie plătită de toți cei care construiesc locuințe, spații comerciale sau oficii, iar banii acumulați să fie direcționați pentru construcția de infrastructură adiacentă.
„În caz contrar, avem situați când sectorul privat a investit în ultimii 20 de ani peste 4 miliarde de euro în locuințe și alte construcții comerciale, iar în infrastructură publică nu sa investit nimic. Drept consecință, aceste 4 miliarde de euro în loc să contribuie la dezvoltarea orașului, mai degrabă l-au mutilat și lau deformat distrugând tot aspectul urban și reducând dramatic calitatea vieții în oraș”, se arată în expertiză.
Provocarea pentru 2021 a autorităților municipale se poate rezuma la un singur lucru: succesul de atrage a împrumuturi pentru dezvoltare. Restul sunt elemente standarde de acumulare a veniturilor și efectuare de cheltuieli, lucru de rutină, care are loc în fiecare an.