Primarul general al municipiului Chișinău, Ion Ceban, susține că își dădea seama încă înaine de a prelua mandatul despre neregulile care se petrec în cadrul Primăriei, dar nu se aștepta la faptul ca situația să fie atât de dezastruoasă, iar unele momente sunt „și de râs și de plâns”. Despre ilegalitățile depistate în primele două luni de activitate, dar și despre măsurile pe care urmează să le întreprindă pentru ca Primăria să devină „o fabrică de servicii calitative”, edilul capitalei a povestit într-un interviu pentru UNIMEDIA.
Întrebat care este cea mai mare realizare pentru municipiul Chișinău, de când a preluat mandatul de primar, Ion Ceban a menționat că în sfârșit, Primăria are „o echipă consolidată, de oameni profesioniști în funcții, pentru prima dată poate în ultimii 20 de ani”.
Edilul a enumerat și alte rezultate obținute în cele peste două luni de activitate: „Avem buget aprobat în termen, toate procedurile lansate pe acest domeniu și lucrurile curente pe care le avem astăzi în administrare, începând de la curățenie, ordine, gherete, panouri, construcții ilegale. Am început cu dreptul, chiar dacă a fost foarte dificil la o primă etapă. Există o rezistență foarte mare, iar toată această gospodărie trebuie întreținută”.
La capitolul probleme, situația este încă gravă, recunoaște Ion Ceban, iar cel mai dificil obiectiv pare a fi stârpirea corupției, în special în domeniul educației și cel al construcțiilor, acolo unde s-a format un fel de „regat în regat”.
În educație, curățenia a început de la cap, edilul cerându-i șefei direcției să-și dea demisia, lucru care s-a și întâmplat, ieri, iar astăzi deja a fost prezentat un nou vicedirector al subdiviziunii. Ion Ceban a negat zvonurile precum că ar fi urmărit scopul de a pune în fruntea Direcției Educație o persoană care i-ar fi loială: „Am prezentat persoana care va ocupa, de azi, funcția de director adjunct. Urmează să determinăm cine va realiza interimatul funcției de director până lansăm concursul și toate procedurile”.
Cât privește construcțiile ilegale, verificările sunt în plină desfășurare, iar rezultatele abia urmează să fie anunțate: „Am dispus să fie făcută o evaluare foarte minuțioasă pe ceea ce se întâmplă în Direcția Arhitectură. Aștept un raport în maxim o lună și jumătate. Totodată, am solicitat colegilor să facă evaluarea pe acele dosare care până acum au fost de răsunet privind eliberarea certificatelor de urbanism, a autorizațiilor de construcții, și nemijlocit să le transmitem organelor de drept, pentru că sunt multe persoane, iar eu nu sunt în postura de judecător să dau cuiva aprecieri. Au fost mulți șmecheri și sunt în continuare, continuă unele lucruri care nu ar trebui să se întâmple, noi încercăm să le contracarăm, dar direcția este foarte mare, sunt zeci de persoane”, a subliniat Ion Ceban.
Un alt audit a fost inițiat și la Î.M. Piața Centrală, iar primarul relatează situații care țin de domeniul „absurdului”: „Am solicitat, acum o săptămână, să îmi fie prezentate toate rapoartele de audit intern din anul 2011 până acum și mare mi-a fost mirarea să aud că serverul a avut defecțiuni și nu s-a păstrat nimic în calculator. Acum încercăm să aflăm prin tehnicieni ce s-a întâmplat, totuși”.
Alte probleme vizează drumurile prost reparate, iluminarea slabă a străzilor și marcajele rutiere care aproape nu se văd pe unele porțiuni de drum.
Edilul ne-a spus că va face public, în curând, rezultatele unui raport asupra felului în care a fost reparat bulevardul Ștefan cel Mare, care se află într-o stare deplorabilă. „Avem unele planuri pe anul curent, de intervenție atât pentru drumurile magistrale, cât și pentru curțile blocurilor de locuit. În acest an vom face planificări și vom indentifica sursele, atât pe intern, cât și pe extern, pentru a avea, pe viitor în cel mai apropiat timp, surse disponibile pentru a interveni semnificativ”, a mai adăugat Ion Ceban. Printre străzile ce urmează a fi reparate în 2020 se regăsesc Ion Creangă, 31 August și Tighina.
L-am întrebat pe primar și când vom scăpa de ambuteiaje, iar răspunsul nu a fost unul îmbucurător: „Problema traficului este una mult mai complexă decât ar părea la prima vedere, aici avem câteva aspecte importante. Primul, ce facem cu ocolirea. Muncim ca cel puțin câteva porțiuni de drum să fie reparate, cel puțin pe Transnistriei, Industrială, Bîcului, ca o parte componentă care ar putea înlocui sectorul din centură. La fel, este nevoie să vedem și din perspectiva parcărilor, asta ar însemna parcări la intrare în oraș și în centrul Chișinăului, deja avem unele viziuni în această privință, parcări în curțile blocurilor de locuit. Am indentificat câțiva parteneri, dar suntem în perioada de negociere, ca să fie realizate parcări supraetajate în perimetrul zonei Centru”. Totuși, peste un an, situația va fi mult mai bună, ne-a dat asigurări Ion Ceban
Mirosul de la Stația de Epurare este un alt subiect pe care l-am discutat cu primarul, iar acesta a promis că va verifica personal situația întreprinderii și motivele din care sunt tergiversate lucrările care urmau a fi finalizate deja în vara anului curent. Până se va încheia auditul extern care este în plină desfășurare, Ion Ceban și-a format deja niște concluzii, iar acestea sună în felul următor: „Managerii sunt de vină, pentru că sunt conducătorii de la care așteptăm să fie realizate lucrurile, nu să ne bocim că ceva nu merge. Dacă nu merge, vă dați într-o parte și vin alți oameni care știu să facă lucrurile să meargă”.
Am readus în discuție și declarațiile făcute de Ion Ceban la început de mandat, privind transferarea sediului Primăriei într-un birou de tip open-space, însă se pare că acest lucru nu se va întâmpla în timpul apropiat: „Vom face evaluări, trebuie să ne determinăm pentru noi, pentru că aparatul are peste 200 de persoane, angajate 150, dar sunt sunt și alte direcții importante, cum ar fi Direcția Finanțe, cea de Arhitectură, Transporturi, care nu neapărat se află în clădirea nemijlocită a Primăriei. Acum lucrăm să vedem pe cine exact vom muta în clădirea nouă, cum mutăm arhiva de aici, sunt mai multe componente”.
Chiar dacă nu se știe când își va schimba sediul Primăria, calculele pentru a determina costurile unei eventuale restaurări a clădirii actuale a instituției, care este și monument de arhitectură și istoric, s-au făcut deja: „Aproximativ 53 de milioane de lei ar costa fără intervenții esențiale pe acoperiș. În principiu, este toată documentația de proiect. Noi avem planificate unele surse financiare, suplimentar vom identifica alte surse”. Ion Ceban nu a vrut să facă publice, însă, numele celor care își vor aduce contribuția financiară, deși anterior a declarat că a apelat la ambasadorii altor state în Republica Moldova în acest sens și chiar a avut o întrevedere cu diplomații, în clădirea Primăriei.
Ion Ceban s-a referit și la scandalurile iscate între București și Chișinău în ultima perioadă, pe fundalul unor informații eronate apărute în mai multe surse de informare: „Scandalurile sunt, spre mare regret, generate de mass media și de unii care nu doresc ca această relație să fie extraordinar de bună absolut cu toată lumea, și cu Bucureștiul, și cu Moscova, și cu Kievul, și cu Bruxelles-ul. Vom depune toate eforturile ca acest lucru să se întâmple”.
În același context, el a subliniat că în pofida tuturor situațiilor mai puțin plăcute, Bucureștiul susține Chișinăul nu doar cu vorba, ci și cu fapta, de altfel ca și Moscova. „Ne referim la aproape 1 milion de euro pentru reabilitarea Parcului Alunelul și aprope 3 milioane de euro pentru reabilitarea clădirii istorice a liceului Gheorghe Asachi, din partea Bucureștiului. Dacă ne referim la Moscova, avem înțelegerea că ne vor dona mai multe unități de tehnică, începând cu cea de deszăpezire… Suntem în proces de coordonare, ce fel de tehnică și cum o aducem la Chișinău”.
L-am întrebat pe primarul general și despre relația specială pe care o are cu președintele țării, Igor Dodon, cât de des se vede cu acesta, cât timp dedică familiei, dar și ce hobby-uri are. Ce a răspuns urmăriți în interviu.